Wednesday, January 23, 2008

COLLECT & GATHER

Saya lihat kebanyakan manusia zaman sekarang masih mempunyai kecenderungan yang amat kuat untuk mengumpul & menyimpan (collect & gather”). Tak dpt dinafikan sejarah awal kehidupan manusia di zaman batu dulu bermula dengan aktiviti “collect & gather” ini…Pada masa itu , aktiviti inilah satu2 aktiviti yg boleh menjamin kehidupan sehari-hari. Lama –kelamaan manusia menggunakan akal yg diberikan Allah SWT untuk berkreatif …merekacipta alat2an,seterusnya sehingga hari ini mencapai tahap teknologi yg amat tinggi untuk menjalani kehidupan harian.

Namun konsep “collect & gather “ini , jika diaplikasikan dalam kehidupan harian kita dalam konteks mengumpul barang2 dan disimpan didalam rumah, akan mengakibatkan keserabutan yang boleh menjejaskan segalanya…keselesaan badan & minda, selain keharmonian pemandangan.Kes2 ekstrem disebut “HOARDING” yg memerlukan rawatan pakar psikologi.

Disini saya cuma ingin memberikan sedikit pandangan peribadi mengenai kecenderungan mengumpul dan menyimpan barang2 bagi kebanyakan kita yang normal dan bukannya seorang ‘hoarder’.

Melalui pengalaman saya yg sedikit ini , saya lihat ada beberapa barang kurang berharga yang lazimnya dikumpul oleh kita yang boleh menyebabkan clutter / semak. Barang 2 ini mudah diperolehi , selalunya percuma / hadiah, cantik /comel , kalau dibeli pun murah, dan selalunya disimpan dalam kuantiti yang banyak sehingga sukar untuk disimpan. Barang2 yg saya maksudkan adalah:

1)Bekas bunga telur
2)Souvenir 2 lain kenduri kawin, bekas2 potpourri
3) Bekas ice cream
4)Botol2 air
5)Koleksi hiasan2 dari kedai RM2 (my favorite shopping destination)

Ada yang sanggup membeli almari baru semata2 untuk meletakkan barang2 diatas. Tak kurang juga yang perlu membesarkan dapur dan menambah kabinet untuk menempatkan …well… bekas2 plastik aiskrim / botol 2 plastik yang sepatutnya dibuang dlm tong kitar semula.

Cadangan saya ialah supaya kita melakukan “stock check” semalas2nya setiap 3 bulan , iaitu mungkin masa cuti sekolah, agar dapat di keluarkan barang2 yang tidak diperlukan dalam hidup kita. Yang penting, ajaklah teman ,kakak,atau anak kita supaya mereka boleh menolong anda membuat pilihan mana barang yang penting dan mana yang tidak.(jika anda seorang yg perlu memilih, saya rasa tidak akan ada barang yg di buang!)
Marilah kita sama2 buang tabiat tersebut yang agak dah ketinggalan zaman..Let’s “collect & gather “ ILMU…storage compartments yg Allah berikan dlm otak kita tak akan penuh or cluttered sampai bila-bila…

2 comments:

lini malek said...

salam..kak juli mai la semban tolong decorate rumah we all..sejak ayra dah pandai macam2 ni rumah dah jadi kapal karam..dah tak leh kemas lansung!! nanti boleh la masukkan gambo rumah we ll kat blog kat juli hehe..

kak juli said...

ok boleh...email gamba dulu nanti akak tengok..